De fout van verbeteren

Vorige week gebeurde het weer. En ik had me nog zo voorgenomen om het niet meer te doen. Verbeteren. Ik hing weer eens even de klassieke manager uit. Wat gebeurde er?
Een collega had de verantwoordelijkheid naar zich toe getrokken voor een belangrijk onderdeel van een project. Uit zichzelf. Omdat zij het belangrijk vindt dat het goed komt en omdat daar haar talent ligt. Kortom, ze voelde zich eigenaar van dat onderdeel. Mooi.

Ik kreeg het een en ander mee van de vorderingen en was blij met de resultaten. Op een paar kleine puntjes na dan. Dat kon volgens mij echt wel wat beter. En ik vond ook nog dat ik daar wel verstand van had…
Dus gaf ik feedback. Heel netjes:
“Ik zie dat het heel goed gaat, mijn complimenten daarvoor, maar….”.
(Als iemand zo begint ben je gewaarschuwd: “everything before the but is bullshit”). En ik ging los: dit zus, dat zo. Daar wordt het echt beter van.

Een en ander werd aangepast. Tot mijn tevredenheid. Mooi. Dat zag er beter uit. Maar wat gebeurde er nog meer? De vaart en bevlogenheid was er uit. Het was mijn resultaat geworden. Met al mijn verbeteringen had ik het eigenaarschap ondergraven. En werd het ook mijn zorg.

Netto resultaat: 5% verbetering, 50% eigenaarschap om zeep. Zonde, zonde, zonde.

Afgelopen tijd ben ik me erg bewust geworden van dat mechanisme. Als ik (ongevraagd) feedback geef, probeer ik me (bijna ;-) altijd eerst af te vragen:  Ga ik voor het korte termijn resultaat (en ook nog eens zoals ik dat zou willen), of ga ik voor maximaal eigenaarschap. Op lange termijn levert de laatste altijd het meeste op. In plezier, gemoedsrust en vooral resultaat. Maar soms stap ik weer in het oude patroon van betweter.

Misschien herken je het. Als ondernemer, als manager, als collega. En ga je altijd voor die 5% verbetering. Zoals jij het zou doen. En ben je daarna verbaasd dat het toch altijd weer op jou neerkomt. Ga voor eigenaarschap bij de ander, door vragen te stellen, door iemand te waarderen voor zijn/haar manier om resultaten te bereiken.

En door dáárbij je hulp aan te bieden die veel verder gaat dan een rode stift.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation