De Missie als magneet

Stel je eens voor:

Met een groep mensen wil je ergens naar toe. Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt, heel graag. Je beseft dat je elkaar daarvoor nodig hebt. Want hoewel je hetzelfde wilt, heeft ieder zijn eigen karakter, talent en inbreng. En jij kunt precies doen waar je goed in bent en plezier in hebt, want dat gaat vaak samen. En die anderen trouwens ook. Je moedigt elkaar aan want je wilt allemaal hetzelfde. Je hebt een paar afspraken met elkaar gemaakt, maar vaak lijkt het bijna vanzelf te gaan en heb je aan een half woord genoeg. En zelfs de rotklusjes verdeel je eerlijk en lijken niet eens meer zo erg.

Eigenlijk zou dit de kern van een bedrijf moeten zijn. Niet meer dan dat.

We gaan nog even door, stel je voor: Ook je klanten willen die kant op. Dat worden dan reisgenoten en je loopt naast elkaar en kijkt dezelfde kant op. Geld is alleen een middel voor een handige taakverdeling. Ook je partners en je leveranciers kennen de richting en kiezen ervoor mee te gaan. Of niet. Niet iedereen wil mee. Maar gelukkig hoeft dat ook niet. Anders zou je erg druk worden met mensen, klanten of jezelf dwingen een andere kant op te gaan en verlies je uit het oog wat je echt wilde.
Het is ook geen rechte weg, en elke dag is anders, maar je weet welke kant we op willen. Dat maakt reageren en improviseren makkelijker.

De essentie van een organisatie.
We zijn het een beetje uit het oog verloren, De missie is te vaag, hoogdravend en geformuleerd voor de buitenwereld of het hoger management. De tactiek (ook wel strategie genoemd) is opgesplitst in SMART doelstellingen en taken, zodat ieder weet wat die moet doen, maar we vergeten waarom. Gelijke monniken, gelijke kappen. En het valt nog niet mee om dat een beetje in goede banen te leiden, want iedereen wil wat anders. Gelukkig hebben we daar wat op bedacht: salaris, functionerings- en beoordelingsgesprekken, hiërarchie, targets, managers en veel structuur. (figuur links)

magneet

Stel je voor dat de missie van je organisatie zo aantrekkelijk en inspirerend is dat hij aansluit bij je persoonlijke missie. En bij je vak waar je gek van bent. Dat je al je talent, inzet, improvisatievermogen ervoor gaat inzetten. Uit eigen keus. Omdat je dat wilt, heel graag. En niet alleen jij, ook je collega’s, klanten, leveranciers. En je hebt elkaar nodig, want je hebt allemaal een ander talent. Er is nog wel structuur, maar alleen als die echt helpt. Dan wordt de missie een magneet die aantrekt, richt, maar niet afdwingt, want dat hoeft niet meer. (figuur rechts)

Vorige week zat ik te genieten toen een ondernemer aan zijn mensen hun nieuwe baas voorstelde: De Missie. Waar ze trouwens met zijn allen over nagedacht hadden. Veel succesvolle vernieuwende bedrijven en organisaties zeggen het en handelen ernaar. Mijn gewaardeerde collega Anke Wiersma vertelt het op podia waar ze kan: De Missie is de Baas.

En als die Missie dan ook nog een magneet is, hoeft ie weinig meer de baas uit te hangen.

De Missie als Magneet. Daar willen we wel voor werken.

(Nieuwsgierig of in jouw organisatie de missie als magneet fungeert? En of alles daarop gericht is. De scan “De Organisatie Spiegel” is een mooie manier om daarachter te komen.)

5 Thoughts on “De Missie als magneet

  1. Pingback: De How als Why | Terugbrengen

  2. Pingback: De How als Why | nieuworganiseren.nu

  3. Pingback: Wanneer gaat een missie voor je werken? | Terugbrengen

  4. Pingback: Wow, kan ik helpen? - nieuworganiserenblog : nieuworganiserenblog

  5. Pingback: wow, kan ik helpen? | nieuworganiseren.nu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation