Driehoeken: wat bedrijven kunnen leren van soaps

Ooit vertelde iemand me het geheim van soaps: “Alle menselijke verhoudingen in soaps bestaan uit driehoeken, dat is een garantie voor blijvend drama”. Het gaat bijna altijd om (mis)communicatie tussen 3 mensen. Man-vrouw-minnaar, kind-vader-moeder. Moeder-zoon-schoondochter, etc. En het liefst spreken ze elkaar alleen in tweetallen (en over nummer 3). Toen ik die bril één keer had opgezet, kon ik er niet meer anders naar kijken.

Vorige week liep er tijdens mijn werk even iets niet lekker. Veel afstemming en onduidelijkheid, en het gevoel dat dat al een tijdje duurt en niet opschiet. Terwijl iedereen met goede intenties bezig is. Oorzaak? We hadden een driehoek gecreëerd! Ik ontdekte dat die soap-bril ook interessant is om te hanteren in je eigen bedrijf. Als zaken niet lekker lopen, is een driehoek vaak de oorzaak. Andersom zie ik dat het veel Sociaal Innovatieve bedrijven gelukt is om driehoeken te elimineren. Ze creëren daarmee snelheid, flexibiliteit, efficiency en plezier.

Waar zitten de driehoeken in jouw bedrijf?
Dus vraag jezelf eens af: Waar zitten de driehoeken in jouw bedrijf? Spreken ze elkaar vooral in tweetallen? Ben je er onderdeel van? En net als in de soap: Blijvend drama?
Denk eens aan de volgende driehoeken: ondernemer-manager-werknemer, lijnmanager-professional-projectmanager, secretaresse-directeur-werknemer, sales-klant-service, hr-werknemer-manager, etc. Soms zijn het geen individuen maar groepen. Die driehoeken kunnen behoorlijk druk met elkaar zijn, en over elkaar. En als het al geen drama oplevert, levert ieder wel écht toegevoegde waarde? Kortom, waar zitten de driehoeken en hoe maak je ze onschadelijk? Wat kun je eraan doen?

1. Elimineren
Als de missie écht leidend is, en mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om toegevoegde waarde te leveren bij de klant, is er vaak al één speler minder nodig en ontstaan er weer tweetallen. Welke speler zit daar ter controle? Of als doorgeefluik? Is dat echt nodig?
2. Uitstappen
Ben je zelf onderdeel van de driehoek? Kun je er dan uitstappen? Wat hebben de anderen dan nodig om dan toch het doel te bereiken? Een helderder doel? Tools? Budget? Of helemaal niks?
3. Oplijnen
Een helder doel, richting en klant zorgt ervoor dat de driehoek niet gefocust is op elkaar, maar op de “4e speler”. Dan opereren ze in elkaars verlengde, en worden drie punten een lijn.
4. Samenbrengen
Als drie spelers van een driehoek bij elkaar komen zijn ze geen driehoek meer. Wordt er niet meer over elkaar gepraat, maar met elkaar. Ligt de oorzaak niet meer buiten de deur, maar zit aan tafel.

Driehoeken zijn starre constructies. En veel driehoeken zetten een organisatie vast. Dus oplossen gaat niet vanzelf. Maar als je de soap-bril één keer hebt opgezet, kun je niet meer kijken zonder ze te herkennen.

One Thought on “Driehoeken: wat bedrijven kunnen leren van soaps

  1. Dit zet weer aan tot denken, dank Thom. Ik opteer wel vooral voor strategie 4: samenbrengen. Want ‘alle goede dingen komen in drieën’ ontdek ik steeds weer: lichaam – ziel – geest, liefde – geduld – discipline, hoofd – hart – handen, groei – verandering – mens, ondernemer – onderneming – medewerker, ….
    Het succes bevindt zich in het midden van de driehoek en niet op één van de drie vlakken.
    Greetz Caroline

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation