Trommel een liedje dat sociale innovatie heet

Neem een bekend liedje in je hoofd, trommel het met je vingers op tafel, en vraag iemand anders of hij het liedje herkent. Je zult merken dat dat heel vaak niet lukt. Terwijl het voor jou toch zo overduidelijk is. Hoe kan dat?
Als jij trommelt, hoor je altijd het liedje erbij in je hoofd. De luisteraar hoort dat niet.
Daardoor snap jij niet dat de luisteraar het niet raadt, en snapt de luisteraar niet wat jij bedoelt.

Een betere uitleg van de grootste uitdaging in communicatie had ik nog nooit gehoord, jaren geleden. Met dank aan het boek “De Plakfactor”. Ik moet er de laatste tijd weer veel aan denken nu we proberen sociale innovatie op zoveel mogelijk plekken te laten “landen”.
Een aantal mensen hoort het hele liedje, zelfs als jij, ik of een collega alleen maar trommelt. Woorden als talent, cultuur, kracht, diversiteit, nieuwe tijd hebben dan een enorme lading. Maar er is ook een grote groep mensen die alleen het getrommel hoort. Voor mijzelf nog niet eens zo lang geleden. En wij maar gefrustreerd (of erger nog, onverschillig) dat het liedje niet overal begrepen wordt. Het liedje dat sociale innovatie heet.

Als we willen dat meer bedrijven zich anders gaan organiseren en gedragen, om daadwerkelijk het beste uit mensen te halen, voor welvaart en welzijn, zullen we het héle liedje moeten laten horen. Op meer plaatsen. Wat het oplevert, hoe je het aanpakt. Dat deze nieuwe tijd vraagt om het loslaten van oude patronen van afdelingen, sturing en controle. Dat dat geen luxe is, maar bittere noodzaak. Dat bevlogen mensen effectiever zijn. Dat sociaal innovatieve bedrijven het erg goed doen in crisistijd en waarom. Met cijfers en bewijzen. De menselijke én de zakelijke kant. Het is er allemaal.

Werk aan de winkel. Niet alleen trommelen, maar de hele muziek laten horen. En luisteren naar het getrommel van de ander. Gelukkig gebeurt dat al op veel plekken. Zo hebben onlangs twee gewaardeerde collega’s Anke Wiersma en Caroline Rijnbeek, hun visie en bevindingen opgeschreven in een compact en lekker leesbaar boekje. Aan te bevelen voor iedereen die het héle liedje wil horen. Dan wordt getrommel ineens muziek. Wordt de titel minder belangrijk. En worden steeds meer mensen verleid om mee te zingen.

(Zie www.syntens.nl/visieopinnovatie om de boekjes in te zien, te bestellen of gratis te downloaden.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation