van “of-of” naar “en-en”

Ik hou altijd van heldere keuzes. Wat je doet, waarom je iets doet. Waar ligt je prioriteit? Wat is bijvangst? Ook bij bedrijven. Gaat het om puur geld verdienen, of groei, of continuiteit, blije mensen, je maatschappelijke rol? En wat is doel en wat is middel? Of het een óf het ander. En soms ook het één ten koste van het ander. “Plezier is leuk, maar we moeten hier wel geld verdienen.” “Ik vind het milieu ook belangrijk, maar ik moet de tent hier wel draaiende houden.” zeggen ondernemers dan. “Natuurlijk betrek ik mijn mensen, maar ik beslis”. “Mensen moeten doen waar ze goed in zijn, maar we hebben wel een klus te klaren”. Waarschijnlijk klinkt het je allemaal vertrouwd in de oren. En vinden we het geen gekke uitspraken. Alleen, is dat woordje “maar” nou wel zo logisch?

Eén van de kenmerken van succesvolle ondernemers in deze roerige tijd is dat ze denken in “én-én” in plaats van “óf-óf”. Niet om keuzes uit de weg te gaan, maar uit de overtuiging en ervaring dat dingen elkaar kunnen versterken. De onlangs vertrokken succesvolle Nederlandse CEO van het Belgische Telenet, Duco Sickinghe zegt bijvoorbeeld: “Je moet zorgen dat je medewerkers gelukkiger zijn dan die van de concurrentie. Dan win je”. Zo ontdekte Brabantzorg tijdens een experiment met sociale innovatie, dat én de bewoners, én de familie, én de professionals er beter van werden, én het ziekteverzuim daalde. We zien ook mooie voorbeelden van MKB-bedrijven die een maatschappelijke rol vervullen, aantrekkelijk werkgever zijn én groeien en winst maken met minder verzuim. Vraag zo’n ondernemer nooit om één reden waarom die onderneemt.
En-én-én. Geen óf-óf . Geen maar. Ik ben er van overtuigd dat dat soort organisaties en mensen de toekomst hebben.

Misschien is dát wel de belangrijkste keuze waar ieder voor staat: ondernemer, professional, manager: blijft het óf-óf, of gaan we voor én-én.

Op dit moment zit ik midden in een drastische reorganisatie en fusie. Spannend voor velen, ook voor mij persoonlijk. We bouwen aan een nieuwe toekomst in kleinere omvang. Soms nog vanuit de óf-óf gedachte (“zijn we er voor de economische groei óf voor de maatschappelijke opgaven? Doen mensen waar ze goed in zijn óf luisteren we naar de klant”). Gelukkig geef, hoor en zie ik steeds vaker de signalen dat denken in “én-én” ons pas écht toekomst geeft. Zoals zoveel ondernemers ons hebben laten zien.

Dat geeft hoop. We gaan het meemaken. En hopelijk mee máken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Post Navigation